Andi Vanca, PR Electric Castle, despre cel mai mare festival din România

În 2013, la Cluj se anunța, parcă de nicăieri, un festival de muzică. Nimeni nu știa ce-i cu el și dacă va avea succes. Se știa un singur lucru: locul inedit în care se va desfășura, Castelul Banffy din Bonțida, și un line-up curajos pentru un festival aflat la prima ediție, avându-i ca headlineri pe cei de la Morcheeba.

Cei 30 de mii de oameni de la prima ediție au fost un semn că la Bonțida se poate naște un fenomen. Doi ani mai târziu, 97 de mii de oameni s-au electrizat în cele 4 zile de festival. Iar fenomenul Electric Castle există.

În doar trei ani, niște tineri ambițioși din Cluj au reușit să creeze cel mai mare festival din România. Despre asta și multe altele, am stat de vorbă cu Andi Vanca, PR-ul festivalului.

Cum vezi piața festivalurilor muzicale din România față de ce se întâmplă în Europa?

În creștere. Este o piață care se dezvoltă tot mai mult. Românii au început să descopere festivalurile din Europa, la noi au început să apară tot mai multe evenimente mari, iar acest lucru crește apetitul de consum. Eu cred că suntem pe drumul cel bun, deci mă aștept ca piața să crească și să apară tot mai multe evenimente. Important este ca acele evenimente să fie făcute cu un plan pe termen lung și un concept original în spate.

În cât timp crezi că vom avea un festival de mărimea Glastonbury sau, mai aproape de noi, Sziget? 

Atât Glastonbury cât și Sziget au zeci de ani de experiență în spate și se desfășoară în țări care au o importantă cultură de mers la festivaluri. Eu cred că în timp vor apărea și la noi evenimente la fel de mari. Cum am zis și mai sus, important este ca cei ce își propun acest lucru, să o facă cu cap și cu un plan pe termen lung.

Au dezvoltat românii o cultură a mersului la festival sau suntem la început?

Au început să prindă gustul și au un apetit foarte mare. Eu sunt convins că în câțiva ani românii vor deveni niște consumatori foarte mari de festivaluri.

blog 1

Cum au reușit niște băieți din Cluj să creeze un fenomen într-un timp atât de scurt? Adică, mai sunt festivaluri în România, dar voi ați reușit să vă poziționați deasupra tuturor în doar trei ani. 

Ne-am propus de la început ca Electric Castle să fie o experiență completă. Ne-am făcut un plan pe termen lung și am știut foarte clar ce vrem să facem și care este conceptul festivalului. Ne-am dorit să creștem organic, să oferim tot mai multe opțiuni oamenilor (atât muzicale, cât și non-muzicale).

Cum arăta Electric Castle prima dată când l-ați pus pe foaie și unde e acum?

Era gândit ca un festival de câteva mii de oameni, la domeniul Castelului Banffy. Practic, totul a explodat în momentul în care am anunțat Morcheeba. Cumva, în acel moment s-a construit un vibe incredibil în jurul evenimentului și totul a crescut în intensitate devenind ceea ce a fost la prima ediție. Era clar de acolo că ne doream să creștem, astfel a mai apărut o scenă, festivalul s-a extins pe 4 zile, suprafața a tot crescut și așa mai departe.

A fost “hai să facem un festival” sau “hai să facem un festival la Castelul Bánffy”? Cu alte cuvinte, cât de important a fost locul în luarea deciziei?

Decizia de a face un festival a venit firesc după atâția ani de organizat evenimente. Ne doream un festival unic, iar Castelul Banffy era locul perfect pentru a face asta. Cumva, tot conceptul nostru s-a construit în jurul castelului, era doza noastră de unicitate. Noi veneam cu urbanul și cu noul, într-un loc plin de istorie, iar prin acest contrast am reușit să construim un context unic, unde oamenii rezonau prin intermediul muzicii.

blog 2

E perceput ca un festival de muzică electronică, dar, prin diversitatea stilurilor trupelor pe care le aduceți, cred că e mai mult de atât. Care e, de fapt, poziționarea festivalului?

Asocierea cu muzica electronică s-a făcut din cauza numelui. Am mai explicat-o, însă presa a văzut prin Electric, o referire la muzica electronică. De fapt, Electric se referă la atmosfera electrizantă, la faptul că domeniul Banffy prinde viață. Electric Castle nu este un festival de muzică electronică. Electric Castle este un festival de muzică, iar acest lucru l-am arătat de la prima ediție, când în lineup am avut trip hop și alternative și hip-hop, iar direcția a continuat și la următoarele ediții. Este, așadar, un festival de muzică, cu un lineup foarte variat și fresh, care acoperă o mulțime de genuri muzicale.

Trecând peste faptul că nu poți mulțumi pe toată lumea, în fiecare an, oamenii s-au arătat în general mulțumiți de organizare. Cât de mare e echipa și cum reușiți să vă organizați atât de bine, având în vedere că v-a ieșit bine de la prima ediție? 

În fiecare an, după terminarea evenimentului, avem ședințe de followup în care ne analizăm perfomanțele. În funcție de asta, decidem dacă trebuie să ne extindem sau ce trebuie îmbunătățit pentru anul viitor. În prezent, suntem 40 de oameni, fiecare responsabil de un departament și cel mai probabil acest număr va crește anul viitor, deoarece am descoperit unele puncte ce ar trebui mai bine acoperite. Credem că acest lucru contează cel mai mult. Că suntem în primul rând prieteni, o echipă adevărată, că putem comunica foarte bine și că ne putem oferi feedback constructiv.

blog 6

Și ajungem la ediția din 2015: ploaia – ghinion sau noroc, prin prisma viralizării puternice?

În primul rând, ploaia este singurul lucru pe care un organizator de evenimente nu îl poate controla. Se întâmplă peste tot (Sziget, Glastonbury, Exit), important este cum reacționează organizatorii după, pentru că în timpul ploii nu se pot face prea multe. A fost o provocare uriașă pentru noi, dar a și creat o mediatizare impresionantă a festivalului. Acest lucru se datorează în special oamenilor și a comunității incredibile construite în jurul EC. Pentru că subiectul principal al viralizării era “În ciuda ploii, zeci de mii de oameni se distrează la Electric”. Iar glumițele apărute pe net, noi le-am văzut ca pe un răspuns al electricilor în fața situației date. Era modul lor de a spune, nu ne oprește pe noi o ploaie, lets make fun of it. Fără să exagerez, cred că ploaia a întărit și mai mult comunitatea de electrici.

Pe lângă cei pe care nu i-a deranjat și s-au bucurat de festival, au fost și unii nemulțumiți. Puteați face mai multe, în condițiile în care nu puteați controla vremea?

Cum am spus și mai sus, ploaia este singurul lucru pe care nu îl putem controla și care a devenit o adevărată provocare. Provocarea și mai mare o reprezenta faptul că ne aflam într-un monument istoric și, deși am primit o mulțime de sugestii, foarte puține se puteau aplica în situația dată. Nu puteam să pavăm curtea sau să construim un cort uriaș. Pietrișul putea fi împrăștiat doar pe căile de acces, dar și atunci doar după oprirea ploii, deoarece pământul era moale, iar pietrișul s-ar fi scufundat. Eu zic că după oprirea ploii toată echipa s-a mișcat incredibil! S-a vidanjat, s-a împrăștiat noroiul cu buldozere, s-a pus pietriș pe căile de acces, s-a tasat pământul, s-au făcut cărări din paleți și s-a împrăștiat fân în zonele noroioase.

blog 5

Cel mai bun moment, din punctul tău de vedere?

Au fost multe momente foarte tari, dar preferatul meu e de luni dimineață, la răsărit, la setul de închidere al lui Worakls. Atâtea fețe fericite și o atmosferă atât de frumoasă nu am mai văzut niciodată. Mai ales în tot contextul în care EC a ieșit extraordinar, acel moment a venit perfect.

Cel mai nefericit, în afară de ploaie?

Tot luni dimineață, la setul de închidere al lui Worakls, la răsărit. Pentru că s-a terminat EC-ul și urmează un an de așteptare.

Prin cei 97.000 de oameni prezenți în cele patru zile de festival, ați stabilit un nou record de audiență, nu doar pentru voi, ci și pentru un festival din România. Cât de mult se poate extinde, fizic, festivalul? Mai există spațiu pentru extinderea zonei de campare și pentru și mai multe scene? 

În principal, setup-ul va rămâne acesta. Spațiu de extindere mai există, dar ne dorim să lucrăm pe setupul de acum și să îmbunătățim fluxurile de oameni și accesul în festival. 100.000 de oameni este un număr cu care suntem confortabili momentan.

blog 7

Ce urmează în 2016, după ce v-ați ridicat singuri ștacheta cu “The Prodigy”?

În fiecare an, lineup-ul a fost construit din nume fresh sau foarte așteptate în România. Este prea repede să anunțăm acum un nume, însă avem deja câteva nume creionate, care cu siguranță vor avea și ele un impact foarte mare pentru fanii EC.

Profit sau satisfacție anul ăsta?

Până la urmă, este un business și trebuie să aibă o independență financiară pentru a se putea susține, deci câte un pic din amândouă.

Se vorbește deja despre “spiritul electric castle”, cum l-ai defini?

Spiritul EC sunt în primul rând oamenii, cei care susțin evenimentul și care s-au adunat în jurul evenimentului într-o comunitate unică în România. Sunt oameni inteligenți, nonconformiști, dar cu bun simț, care își doresc să trăiască această experiență și să se bucure de toată libertatea pe care le-o oferă Electric Castle.

blog 8

Pentru că activăm în online, aș vrea să aflăm câte ceva despre prezența digitală a festivalului. Există o strategie de social media sau acționați din fler, fiind activi pe platformele unde e și publicul? De ce nu are festivalul un blog? 

În general, suntem activi pe platformele pe care sunt prezenți și fanii festivalului. Suntem foarte activi pe Facebook, dar nu neglijăm nici Instagramul. De Twitter ne folosim pentru a atinge fanii din străinătate sau de a interacționa cu artiștii ce au fost la festival. Ideea cu blogul o aveam de mai de mult, însă vrem să fim siguri că avem o strategie clară în acest sens. Nu vrem să dezvoltăm un blog doar de dragul de a-l dezvolta, ci vrem să aducă un plus de valoare.

Dacă aș fi suficient de nebun încât să vreau să organizez un festival de muzică, ce sfaturi mi-ai da? 

Adună-ți în jurul tău o echipă formată din oameni pasionați de ceea ce fac, care să știu să lucreze împreună, înarmează-te cu răbdare și nu arde etapele. Baby steps.

Îi mulțumim mult lui Andi pentru interviu, felicităm întreaga echipă pentru o treabă excelentă și să vină Electric Castle 2016!

Fotografiile sunt de pe pagina de facebook a festivalului, iar clipurile de pe contul de YouTube. Îi mai puteți urmări pe Twitter și Instagram.

Păreri?