Cel mai trist e când un blogger devine mercenar

Marius pune o întrebare pertinentă. Pe tine, ca blogger, ce te mână în luptă? Banii sau fanii? Scrii din plăcere sau scrii doar ca să încasezi? Şi atunci când ştii că încasezi, cum scrii? Stai seara în pat, îţi creionezi articolul în cap, ca apoi să-l ştergi de câteva ori şi să o iei de la capăt? Depui tot atâta efort pentru un post plătit ca şi pentru unul care se scrie singur, care curge din pasiunea pentru ceea ce faci?

Da, unii câştigă din blogging, nu e niciun secret. Dar asta nu înseamnă că se transformă în mercenari peste noapte. Nu uită niciodată că s-au apucat de blogging din plăcere, iar asta se vede. Dacă ai un blog plin de advertoriale, poate o să pierzi din cititori, dar vei încasa. Depinde doar de tine să înveţi să faci echilibristică. Contrar a ce cred unii, cititorii nu sunt cu nimic mai prejos decât bloggerii. Din contră. Ei sunt cei mai obiectivi judecători ai muncii noastre şi vor aprecia un advertorial împachetat frumos şi scris exact aşa cum suntem noi. Dacă le oferi ceva sau îi împlici într-un fel care să-i incite, cu atât mai bine. Vor aprecia că informaţia vine de la un om pe care îl citesc cu plăcere, care şi-a păstrat stilul şi când vine vorba de un advertorial, şi nu de la un mercenar.

Pe de altă parte, nu toate campaniile în care se bagă un blogger sunt plătite! Poţi să alegi să colaborezi gratis (vai, cum am putut să zic aşa ceva!) cu un brand, doar pentru că îţi place. Poţi să te bagi într-o campanie fără bani, dacă ea e interesantă şi te incită. Da, şi bloggerii pot avea branduri de suflet, nu e niciun păcat. Şi nu totul e pe bani, mai sunt şi chestii de suflet, în lumea asta materialistă.

De exemplu, mie îmi plac anumite branduri, de care voi scrie de fiecare dată când simt, pentru că sunt un om care are preferinţe, la fel ca toată lumea. E ca şi cum aş împărtăşi cu prietenii mei ultimele mele descoperiri. Şi voi faceţi la fel, prin comentarii. Aşa aflu ce vă place, iar ăsta e unul dintre lucrurile pe care le implică faptul de a avea un blog: socializarea şi creşterea comunităţii.

Mercenarii vor sfârşi prin a rămâne singuri.

19 Comentarii
  1. dush10 August 2011

    hmm..asta e un pic de umplutura sau mi se pare mie?

  2. Robintel10 August 2011

    Dacă scrii din convingere, nu văd care ar fi problema. În fond, este decent să acționezi din bună credință, iar cine spune altfel este mincinos. Corect?

  3. mariusrusu10 August 2011

    Dacă ai un blog plin de advertoriale câștigi doar pe termen scurt. În momentul în care cititorii fideli încep să miroasă aspectul comercial al articolelor tale și să devină agasați cu asemenea postări îi pierzi. Și atunci cui să mai vinzi conținutul tău?

  4. Bogdan10 August 2011

    @dush asta e un post de context. Unul foarte bun și extrem de real. Un fel de analiză și, poate că dau din casă (deși nu am vorbit despre asta), un fel de auto-analiză. Dacă ai citit majoritatea posturilor de aici, sau le vei citi, vei observa în ce categorie se regăsesc zicu și florica :)

  5. florica10 August 2011

    @Dush: Daca tu consideri ca ce gandesc eu e de umplutura, e ok. Stiu sa accept critica :) Daca era post de umplutura, poate puneam o poza cu o pisica haioasa . Numa’ zic.
    @Robintel: Pai asta e, ca trebuie sa scrii din convingere. Daca tu nu crezi ce ai scris, de ce ar crede altii?:)
    @Marius: Absolut corect. Acum depinde daca iti doresti un castig pe termen scurt sau pe termen lung. Fiecare e liber sa aleaga.
    @Bogdan: Ca de obicei, pe faza :)

  6. Glass and Iron10 August 2011

    Scrii (actionezi) conform personalitatii tale. (Aproape) tot ceea ce te formeaza ca personalitate razbate din ceea ce scrii. Cei care vin catre tine, langa tine, impartasesc aceleasi valori. Daca te apuci sa scrii pentru a pune in evidenta produsul X sau serviciul Y vei gasi si “followers” care sa aiba aceleasi inclinatii.
    Uneori trebuie sa si castigi ceva din blogging. Alteori ai o situatie materiala care iti permite sa nu te gandesti la asta si atunci “bagi in faţă” numai ceea ce este conform cu directia pe care “merge” blogul sau ceea ce ti-a atras atentia ca fiind de calitate.
    Marius spune “Să scrii, din plăcere, este un hobby. Să scrii, pentru business, este un job.” – cred ca a uitat o categorie, despre care nu se vorbeste foarte mult : cei care scriu din nevoie. Cred ca sunt oameni care scriu fiindca ESTE o nevoie. Unii condamna taiatul copacilor, altii condamna guvernul, altii recomanda muzica, altii recomanda carti, unii vorbesc despre cum este sa mergi cu capul sus si nu in pamant, altii despre cum este sa stai drept si nu rupt de mijloc, altii despre cum este sa gandesti inainte sa deschizi gura, altii despre cum sa gandesti inainte de a pune o stampila de vot …
    Cred ca cel mai trist este atunci cand un blogger uita ce inseamna calitatea scrisului, indiferent daca scriitura lui este un hobby, un job, o nevoie.

  7. florica10 August 2011

    @Glass and Iron: Sunt de acord cu ce ai spus si tu. Trebuie sa ai o convingere, indiferent de natura ei, pentru care sa scrii. Blogul si bloggingul ar trebui sa fie fun.

  8. dush10 August 2011

    florica, oricat de a-z-list ai fi tot se mai intampla sa bagi umplutura…acu ca tie iti plac pisicile, alta poveste de dezbatut la bere :))
    bogdan, mnoa, poate n-am priceput eu contextul, ma scuzi… insa imi placeau zicu si florica aia de acu ceva vreme care inca mai aveau niste umor si efervescenta in desaga, nu numa dezbateau teme ultra dezbatute, seci si plictisitoare. parerea mea.

  9. florica10 August 2011

    @dush:Eu ma bucur atunci ca nu stii care sunt de umplutura.I still got it :))

  10. dush10 August 2011

    well, umplutura asta cred ca se categoriseste dupa interesul personal, nu? ca pe mine de exemplu nu ma intereseaza politicile online de facut bani din blogging, prezentarea de produse online, cum sa asezi tastatura feng-shui sa vina cititorii, etc si whatever…insa nah. fiecare cu chestiile ce-i “ring the bell”

  11. florica10 August 2011

    @dush: Da, absolut. De aia avem noi noroc, ca suntem doi :) Si asa macar din doua subiecte, unul (sper) tot iti place. Si mie imi place sa scriu povesti de alea funny, da’, din cand in cand, mai am si eu ceva serios si important (pentru mine cel putin) de zis. Maine, in schimb, revenim la vechile obiceiuri, caci am un subiect :))

  12. soro10 August 2011

    Eu zic ca aici e acelasi feeling dintotdeauna. Poate mai apare un articol cu un iz comercial, dar
    1. nu se exagereaza cu genul asta si
    2. orice reclama facuta aici mi s-a parut a fi spusa din convingere, nu din obligatie.
    Pe alte bloguri, in schimb, situatia a deviat radical. Dar dupa cum spunea si Marius , Dacă există vreo diferență de nuanță, înseamnă că s-au transformat în business. De-aia eu am un set de reguli care sa ma ajute la filtrari. Din pacate am cateva nume mari din blogosfera care aluneca incet dar sigur in afara listei de bloguri citite. Si TVDeCe nu e unul din ele.

  13. Iobagul Arabel10 August 2011

    bine ca oamenii din blogosfera clujana promoveaza articolul penibil al unei lepre de blogger albanez, unu din aia care a fost arogant si a iscat galceava la intalnirea cu bloggeri clujeni de la Rosia Montana. mare pacat ca asa raspundeti voi intrigilor si acuzatiilor comunitatii din alba iulia.

  14. zicu10 August 2011

    @Iobagul Arabel: Prietene, filmul in care, cu tristete, constat ca inca joci, a iesit de ceva vreme din cinematografe, iar aici sigur nu e loc de inca o proiectie. Si ca sa incheiem discutia, o sa-ti ofer spre lecturare articolul asta: http://www.tvdece.ro/nu-sunt-omul-scandalurilor/

  15. Ruben10 August 2011

    @Iobagul: Lasă că de azi încolo o vom promova pe mă-ta.

  16. Vasile Manu10 August 2011

    @Iobagu Arabel: sincer acum, nu te simti un pic in plus? nu simti din cand in cand ca faci umbra pamantului degeaba si consumi aerul de pomana? Tu emiti judecati sub protectia anonimatului, esti tare.

  17. KooKooL10 August 2011

    Pot sa ii dau like commentului lu’ Ruben? :D

  18. .marius11 August 2011

    eu vreau sa ii dau si like si +1 commentatorului deloc anonim Ruben.

    PS: si a scris si corect depedeve gramatical ;-)

  19. haolica11 August 2011

    pasiunea pentru scris e motorul unui scriitor (nu am spus bloger, luati-o voi cum vreti). cand esti platit pentru ce scrii nu esti mai putin scriitor ca inainte. cine te citeste intelege ca pasiunea nu tine de foame.

  20. […] fără câteva cuvinte în corpul mailului. Veşti bune, însă, da! Când două branduri care îmi plac îşi dau mâna, nu am cum să nu fiu […]

  21. […] pentru că pur şi simplu ne-au plăcut serviciile lor, iar când ne place ceva, dăm mai departe, fără vreun interes. Tot aşa vă recomandăm ca, dacă ajungeţi vreodată în Hersonissos, să mâncaţi la […]

Păreri?